در عرصه كارتهاي اعتباري، برند كارت و شركت صادركننده آن اغلب دو نهاد متفاوت هستند. منظور از شركتهاي كارت اعتباري (credit card company)، صادركنندگان كارت (card issuer) است كه مؤسسههايي مالي (اغلب بانك) هستند و براي مشتريان كارت اعتباري صادر ميكنند و به حسابهايشان خدمات ارائه ميدهند. در سوي ديگر، برندها يا شبكههاي كارت اعتباري (credit card network) قرار دارند كه تعيين ميكنند كارت اعتباري كجا ميتواند مورد استفاده قرار بگيرد و نيز فرآيند پردازش پرداختهاي صورتگرفته ميان كاربران كارت اعتباري، فروشندگان، و صادركنندگان كارت را تسهيل ميكنند. گفتني است دو تا از بزرگترين شبكههاي كارت جهان يعني امريكن اكسپرس و ديسكاور همزمان در هر دو نقش ظاهر شدهاند و هم شبكه كارت و هم صادركننده آن هستند. اما كارتهاي موجود روي شبكههاي ويزا و مستركارد را ممكن است مؤسسههاي ديگري مانند كاپيتال وان، بانك آو امريكا و ولز فارگو صادر كنند. در واقع خود ويزا يا مستركارد كارت صادر نميكنند. براي اين كه بدانيد هر كارت اعتباري را چه شركتي صادر كردهاست، خود كارت را بررسي كنيد. نام صادركننده معمولاً در جلوي كارت، در گوشه راست يا چپ آن، و نيز در بخش زيرين پشت كارت نوشته ميشود (شكل1). مهم است كه هم نام صادركننده كارت و هم شبكه آنرا بدانيد. چون اگر درباره حسابتان پرسشي داشتهباشيد بايد آنرا از شركت صادركننده بپرسيد و شبكه كارت نيز نشان ميدهد كه شما كجاها ميتوانيد از اين كارت استفاده كنيد و سياستهاي مرتبط با مسئوليتها از جمله در صورت وقوع كلاهبرداري را همين شبكهها تعيين ميكنند (شكل1).
شركتهاي كارت اعتباري
بسياري از كارتهاي اعتباري از سوي بانكها و اتحاديههاي اعتباري صادر ميشوند. آنها با برخورداري از منابع درآمد بهنسبت پايدار حاصل از كارمزد حسابها، ديركرد پرداختها، و كارمزد پردازش پرداخت براي فروشندگان، نهادهاي مالي ايجاد ميكنند. سرشت تراكنشي كارتهاي اعتباري اين فرصت را براي صادركنندگان فراهم ميآورد با مشتريان رابطه پيوستهاي ايجاد و آنها را تشويق كنند تا از آنها محصولات و سرويسهاي ديگري نيز بخرند (نمودار 1).
شبكههاي كارت اعتباري (برندهاي كارت)
ويزا، مستركارد، امريكن اكسپرس و ديسكاور چهار شبكه بزرگ كارت اعتباري هستند. كار آنها پردازش تراكنشهاي كارت اعتباري در سراسر جهان است و مانند دروازهاي بين فروشگاهها و شركتهاي كارت اعتباري عمل ميكنند تا تكتك تراكنشها را تأييد و پردازش كنند و نيز مواردي مانند كارمزدهاي مربوطه و مسئوليت در صورت كلاهبرداري را همينها تعيين ميكنند. در نمودار 2 سهم هر يك از اين چهار شبكه نشان داده شدهاست.
پينوشت:
1ـ ميتوان چنين تصور كرد كه هكرها از ميان انبوهي از اطلاعات به سرقت رفته از كارتهاي اعتباري با اطلاعات 1000 نفر از صاحبان واقعي كارتها از فروشگاهها خريد ميكنند. هنگاميكه ماجرا آشكار ميشود، بديهي است كه صاحبان كارت پول خود را ميخواهند و بر اين باورند كه خودشان تقصيري نداشتهاند و بهراستي نيز چنين است.
فروشندگان با اينكه كالا را فروختهاند، اما پول تنها بهصورت اعتبار (و نه نقدي) در حسابشان ثبت شدهاست.
اما چون پولهاي پرداختي در برابر خريد كالا دزدي بودهاست، مبلغ كالاهاي خريداريشده هرگز بهدست فروشنده نميرسد و بديهي است كه فروشنده در اين ميان زيان ميكند.
شنبه ۰۲ اردیبهشت ۹۶ ۱۵:۴۱
۲۰۰ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است